<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=910561802290319&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Jacob Prange - jan. 29, 2020

10 gode kilder til calcium (kalk) i mad

Der er generelt rigtig mange danskere, som tager kalktabletter som kosttilskud for at vedligeholde knoglerne. Men er det virkelig nødvendigt, eller får vi nok kalk igennem kosten?

Vi har kigget nærmere på emnet, og giver dig også 10 gode kilder til at få dækket dit daglige indtag af kalk gennem kosten.

 

Får jeg nok calcium i maden?

Det anbefales, at vi som voksne dagligt får 800 mg af calcium igennem vores kost, da calcium er et vigtigt mineral, som bidrager til blandt andet vedligeholdelsen af normale knogler og tænder.

Faktisk er calcium det mineral, du har mest af i din krop, men det er også et af de mineraler, som er mest tilgængeligt igennem den kost, som vi spiser i Danmark.

DTU Fødevareinstituttet har i sin seneste rapport over danskernes kostvaner (2011-2013) opgjort, at vi generelt har et højt indtag af calcium, og at der ikke ses de store forskelle mellem børn og voksne. Kun omkring 1% af mænd og kvinder i alderen 18-75 år har et indtag af calcium under den nedre grænse på 400 mg om dagen.

Men for tilsvarende gruppe så har 90% et indtag af calcium på 1622 mg, altså mere end dobbelt så meget som den dagligt anbefalede dosis.

Resume:
  • Du er generelt dækket godt ind via kosten, med mindre du er på en speciel diæt
  • Kun 1% af alle voksne har et for lavt indtag af calcium
  • 90% af alle voksne har et dobbelt så stort indtag af calcium som nødvendigt

 

Hvad kan jeg gøre mere for at styrke mine knogler?

Hvad kan jeg gøre mere for at styrke mine knogler?

Hvis du vil gøre noget godt for de knoglesundhed, så er det vigtigt, at du ved, at der ikke kun skal calcium til. Her skal du bruge vitamin K2 for at bringe det ind i knoglerne, da calcium ikke kan gøre dette af sig selv. Det er derfor vores klare anbefaling at supplere med vitamin K2 for at styrke din knoglesundhed.

Læs mere om Vitamin K2 nu

 

Resume:

  • Calcium er ikke det eneste, du har brug for til at vedligeholde dine knogler 
  • Vitamin K2 er afgørende for at få calcium ind i dine knogler  

 

Hvilke gode kilder er der til calcium? 

Generelt set er mælkeprodukter en af de fødevaregrupper, som er rigest på calcium, men der findes også andre gode alternativer, som er rige på calcium. Eksempelvis både fisk, salat og frø.

Herudover indeholder mælk mellem 116 – 126 mg calcium pr. 100 gram, og da danskerne i gennemsnit drikker 220 gram mælk pr. dag, så svarer det til, at vi i gennemsnit får mellem 255 – 277 mg calcium eller svarende til ca. 32 – 35 % af den daglig anbefalende dosis gennem mælk.  

 

Vi har lavet en top 10 over nogle gode kilder til calcium, som er nemme at inkludere i din kost: 

  1. Parmasan ost, 1180 mg calcium pr. 100 g
  2. Oste 45+, 686 mg calcium pr. 100 g
  3. Ymer naturel,196 mg calcium pr. 100 g
  4. Yoghurt naturel 0,1% fedt, 148 mg calcium pr. 100 g
  5. Ris, parboiled, rå, 130 mg calcium pr. 100 g
  6. Spinat, rå, 129 mg calcium pr. 100 g
  7. Letmælk, økologisk, 126 mg calcium pr. 100 g
  8. Skummetmælk, økologisk, 124 mg calcium pr. 100 g
  9. Müsli uden tilsat sukker, 111 mg calcium pr. 100 g
  10. Fiskefars, rå, 100 mg calcium pr. 100 g

Resume: 

  • Der er god mulighed for at få dækket sit daglige indtag af calcium gennem både morgenmad og aftensmad
  • Mejeriprodukter indeholder meget calcium, og især mælk er en god og nem kilde til calcium

 

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at calcium er vigtigt for dit helbred og dine knogler. Der er også en meget stor sandsynlighed for, at du allerede er godt dækket ind gennem kosten. Selvom mejeriprodukter som ost, yoghurt og mælk er gode kilder til calcium, så findes der også mange andre gode kilder.

Spiser du varieret og dagligt inkluderer fødevarer fra vores top 10 liste, så vil du kunne øge dit optag af calcium og nemmere nå din dagligt anbefalede dosis af calcium.

 

Relaterede artikler

Læs mere om omega-3, vitaminer og mineraler og hvad de betyder for netop din sundhed.

Omega-3
Vitaminer & Mineraler

 

Skrevet af Jacob Prange

Jeg er direktør for vipra | natural choices og samtidigt ansvarlig for udvikling af nye kosttilskud produkter. Har du spørgsmål, så skriv gerne til mig.