Josephine Felletoft - dec. 7, 2019

5 myter om vægttab som du bør vide

De fleste kender nogen, eller har selv prøvet at tabe sig på et eller andet tidspunkt i livet. Det kan være uoverskueligt at starte sin rejse mod et sundere liv, og derfor ønsker vi at aflive et par meget velkendte vægttabsmyter her i artiklen. 

Det kan være utrolig svært at tabe sig. Det er hårdt arbejde at tabe fedt, men det er i den grad også svært at navigere rundt i de forskellige facts der florerer ift. vægttab. I denne artikel vil vi aflive nogle velkendte vægttabsmyter, så du forhåbentligt er bedre klædt på til din nye livsstil efterfølgende.

 

Myte 1: Der findes kun én rigtig måde at tabe sig på!

Svar: Nej. Der findes mange forskellige måder at tabe sig på, men den mest rigtige er den der fungerer for dig! Nogen har det bedst med at følge en kostplan pga. strukturen, andre har det bedre med at fokusere på vaneændringer, såsom at spise mere frugt og grønt, og nogle vil hellere spise, hvad de har lyst til, og samtidigt skabe et kalorieunderskud vha. periodisk faste. Der er mange forskellige tilgange, og der findes ikke én der er bedst for alle.

Myte 1: Der findes kun én rigtig måde at tabe sig på!

 

Myte 2: Én cheatday ugentligt gør ikke skade

Svar: Ja og nej. Det gør ikke noget at have et par dage i ugen, hvor man indtager lidt ekstra mad, eksempelvis til sociale arrangementer. Ideen om at ’synde’ kan dog ofte føre til uhæmmet overspisning, og derved opnå så stort et kalorieoverskud at det vil tage flere dages diæt at gøre op for.

Hvis du kan nikke genkendende til dette, bliver du måske nødt til at overveje at leve mindre restriktivt i hverdagene. Det kan sagtens lade sig gøre at få en mere fleksibel tilgang til ens kost, hvor man konsekvent ikke nægter sig selv forskellige madvarer. Det skaber desuden også et sundere forhold til mad, og en mindre tendens til overspisning.

 

Myte 3: Kroppen har brug for en udrensningskur inden vægttab

Inden du bruger alle dine penge på detox-te eller en juicepresser til juicekure, må vi advare dig; Detoxkure er det rene bullshit. Ved en udrensningskur, eller detox, bliver der påstået at kroppen udrenses for affaldsstoffer, som hjælper en til at tabe sig, få flottere hud osv.

Der er dog ingen evidens for at disse kure udrenser kroppen – eller at kroppen overhovedet har brug for udrensning. Sagen er den, at kroppen faktisk renser sig selv – det har vi skrevet en anden artikel om, som du kan finde her – Læs artikel her.

Det giver dog sig selv at man vil tabe sig, ved kun at indtage enten te eller juice i en periode. Det er blot en uholdbar måde at opnå et vægttab på, og ens muskelmasse og forbrænding vil desuden mærke negativt til den slags sultekure.

 

Myte 4: Mange små måltider i løbet af dagen holder forbrændingen i gang

Dette er desværre en meget udbredt myte i især træningsmiljøet – at man skal spise mange små måltider for at holde forbrændingen i gang, og derved tabe sig nemmere. Det er dog ikke noget der understøttes videnskabeligt.

Det handler om det samlede kalorieindtag, altså hvor meget energi du indtager vs. hvor meget energi du forbrænder (også kaldet calories in, calories out) – så betyder det altså ikke noget, om du fordeler det ud på 6 måltider eller på 3 måltider. Du skal gøre det, der føles bedst for dig og din situation.

 

Myte 5: Du SKAL dyrke cardio for at tabe dig

Svar: Du behøver ikke dyrke cardio, eller konditionstræning som det hedder på dansk, for at tabe dig. Et vægttab handler som sagt om at forbrænde flere kalorier end man indtager, hvilket kan opnås med eller uden fysisk aktivitet.

Ideelt set opnås vægttab dog bedst igennem en kombination af fysisk aktivitet og et lavere kalorieindtag, men der er ingen der siger, at det SKAL bestå af konditionstræning.

Hvis man hellere vil styrketræne, motionsbokse eller noget helt tredje, kan man fint gøre det. Det handler igen om at finde det, man synes er sjovt, og som passer til ens egen situation.

”Ingens vægttabshistorier er ens, derfor er det vigtigt at lytte til sig selv, og gå med sin mavefornemmelse – det er jo trods alt dig der skal leve i og med det”

 

Kilder:

  • Verheggen RJ, Maessen MF, Green DJ, Hermus AR, Hopman MR, Thijssen DH. A systematic review and meta-analysis on the effects of exercise training versus hypocaloric diet: distinct effect on body weight and visceral adipose tissue. Obes. Rev. 2016, May 23.
  • Astrup, A., Bügel, S., Dyerberg, J., Stender, S., n.d. Menneskets ernæring, 4. udgave. ed. Munksgaard Danmark, København. kap. 5, 29 og 31 om energiomsætning, kost, motion og overvægt

Skrevet af Josephine Felletoft

UC Syddanmark, ernæring og sundhed. Web Content på sundhedsblog - artikelskrivning indenfor ernæring og sundhed, for vipra.dk.