<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=910561802290319&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Jacob Prange - aug. 10, 2020

Har Vitamin K Bivirkninger?

Vitamin K er ét af de essentielle vitaminer, som hjælper med at vedligeholde knogler og er bl.a. nødvendig for blodets evne til at størkne. 

Særligt Vitamin K2 spiller en vigtigt rolle i dannelsen af de proteiner, som hjælper med at flytte calcium fra blodet og ind i knoglerne. Vi anbefaler derfor Vitamin K2 som et vigtigt kosttilskud til vedligeholdelse af dine knogler. Men har Vitamin K2 bivirkninger?

Har Vitamin K Bivirkninger?

Generelt set så medfører et indtag af Vitamin K2 ikke bivirkninger, og du skal heller ikke være nervøse for at tage et kosttilskud med Vitamin K2, som indeholder et højere niveau end den daglige anbefalet dosis.

Det kan der faktisk i mange sammenhænge være rigtig god grund til, både når du opbygger din knoglemasse og når den nedbrydes allerede fra 30 års alderen, således at du står med så stærkt udgangspunkt som muligt for din knoglesundhed. 

Fødevarestyrelsen har dog fastlagt en øvre tolerabel grænse for et længerevarende dagligt indtag for Vitamin K som kosttilskud, som vurderes at være uden risiko for helbredet blandt raske mennesker. I vurderingen er der derfor også taget højde for et almindeligt indtag af Vitamin K fra andre kilder i kosten. 

Dette er gjort efter rådgivning fra DTU Fødevareinstituttet, som har foretaget en videnskabelig risikovurdering baseret på almindeligt anerkendte videnskabelige data. 

Fødevarestyrelsen har desværre ikke skelnet i mellem Vitamin K1 og K2, men vurderet på Vitamin K samlet og fastlagt følgende øvre tolerable grænser:

Gruppe: Øvre tolerable grænser for Vitamin K:
Voksne og børn over 11 år: 670 mcg
Børn 3-10 år: 370 mcg
Børn 1-2 år: 270 mcg
Spædbørn:  Ingen anbefalinger fastlagt


Da den anbefalede daglige dosis er på 90 mcg Vitamin K for voksne, så er er der over 700 % op til den øvre tolerable grænse for Vitamin K, og der er således heller ikke belæg for at være nervøs for bivirkninger ved højere doser som eksempelvis op til 200 mcg Vitamin K. 

Bivirkninger af Vitamin K:

  • Der er ingen bivirkninger ved indtag af Vitamin K1 eller K2
  • Daglig indtag af kosttilskud med op til 200 % af anbefalet daglig dosis ligger langt under Fødevarestyrelsens øvre tolerable grænse for Vitamin K

 

Køb Vitamin K2 Nu

 

Vitamin K og blodfortyndende medicin

Det er vigtigt at pointere at Vitamin K nedsætter virkningen af blodfortyndende medicin som warfarin (marevan), og det derfor er vigtigt, at du taler med din læge herom, såfremt at du tager kosttilskud indeholdende Vitamin K1 eller K2. 

Det er dog mindst lige så vigtigt at pointere, at du stadig har behov for jævnt og stabilt indtag af Vitamin K gennem en sund og varieret kost.

Du kan derfor med fordel inkludere følgende grøntsager som er rige på Vitamin K1  i en almindelige kost:

Grøntsager: Vitamin K1 pr. 100 g.
Kikærter 264 mcg
Broccoli 260 mcg
Rosenkål 250 mcg
Grønkål 250 mcg
Spidskål 170 mcg
Hvide og brune bønner 170 mcg

 

Vær opmærksom på:
  • Vitamin K nedsætter virkningen af blodfortyndende medicin
  • Du bør stadig indtage grøntsager med Vitamin K gennem en almindelig sund og varieret kost

 

Læs mere om Vitamin K2 nu

 

 

Relaterede artikler:

Vitaminer & Mineraler
Omega-3

 

Forrig artikel
Hvad er Vitamin K?

Skrevet af Jacob Prange

Jeg er direktør for vipra | natural choices og samtidigt ansvarlig for udvikling af nye kosttilskud produkter. Har du spørgsmål, så skriv gerne til mig.