<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=910561802290319&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - maj 10, 2020

Hvad er A-vitamin & hvad er A-vitamin godt for?

Vi kan ikke selv danne A-vitamin og må derfor indtage det gennem vores kost. Men hvad er A-vitamin godt for og hvor i kosten får du det?

 

Hvad er A-vitamin?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der naturligt findes i mange fødevarer. A-vitamin er sammen med flere andre vitaminer, mineraler og bl.a. omega-3 fedtsyrer, essentielle næringsstoffer.

Hvad er A-vitmain?

Det betyder, at vores kroppe ikke selv kan fremstille det og at vi derfor skal sikre indtagelse gennem vores kost. Det er bl.a. nødvendigt for at vi kan opretholde et optimalt immunforsvar.

A-vitamin findes i to forskellige former præformet A-vitamin og provitamin A, som henholdsvis kommer af animalske fødevarer og plantefødevarer. 

Præformeret A-vitamin er kendt som den aktive form af vitaminet, som er straks anvendelig i kroppen og findes i animalske produkter, herunder kød, kylling, fisk og mejeri og inkluderer forbindelserne retinol, nethinde og retinsyre.

Provitamin A - er den inaktive form af det vitamin og findes i planter og omdannes i kroppen til den aktive form til retinol i tyndtarmen. A-vitamin opbevares efterfølgende i leveren og er bundet til proteiner, indtil kroppen har brug for det.

A-vitamin er også en antioxidant, som er afgørende for alle stadier af livet, fra livmoderen til alderdommen. Et foster under udvikling har behov for A-vitamin til at sikre, ikke kun et godt syn, for hvilket dette vitamin er mest almindeligt kendt, men også for udvikling af organerne.

 

Hvad er A-vitamin godt for?

A-vitamin er godt for:

  • Vækst
  • Med til at regulere generne og har derfor bl.a. betydning for fostrets udvikling af de forskellige organer
  • Med til at opretholde immunsystemet
  • Vedligeholdelse af et normalt syn
  • Vedligeholdelse af en sund hud

Kroppen skal bruge A-vitamin til dit syn, til at holde huden sund og rask, til dine slimhinder (fx i munden og i næsen), og i børns tilfælde til at vokse. Hvis du er mand bliver A-vitamin også brugt til at danne sædceller.

A-vitamin er kendt som 'hud vitamin' og er især godt til at opretholde en sund hudelasticitet. Det opnås dog kun ved at A-vitamin tages i sin naturlige form og ikke i den syntetiske form.

A-vitamin er også vigtigt for at reducere oxidativ stress i alle aldre, og kan være nøglen til at forebygge eller behandle aldersrelateret nedbrydning af nethinden.

 

Hvor meget A-vitamin skal man have om dagen?

Den anbefalede daglige indtagelse for voksne mænd er 900 mcg og 700 mcg for voksne kvinder. Følgende er den anbefalede daglige dosis:

  • Fødsel til 6 måneder 400 mcg*
  • Spædbørn 7–12 måneder 500 mcg*
  • Børn 1–3 år 300 mcg*
  • Børn 4–8 år 400 mcg*
  • Børn 9–13 år 600 mcg*
  • Teenage piger 14–18 år 700 mcg*
  • Teenage drenge 14–18 år 900 mcg*
  • Voksne kvinder 700 mcg
  • Voksne mænd 900 mcg
  • Gravide kvinder 770 mcg*
  • Ammende kvinder 1300 mcg*

*Bør ske i sammenråd med egen læge.

Det er vigtigt at forstå, at din krop har behov for A-vitamin for at fungere optimalt. Du kan sikre dig dette ved at spise sundt, og specielt kost kilder, som indeholder A-vitamin.

Er du ikke sikker på, at du opnår den anbefalede daglige dosis, bør du sikre dig gennem kosttilskud. Undgå billige discount kosttilskud fra f.eks. supermarkeder, da kvalitet og optagelse oftest går hånd i hånd.

Hvad er A-vitamin godt for? A-vitamin kilder 2020

 

Gode kilder til A-vitamin

Der findes to former for A-vitamin; Retinol og provitamin A, som findes i carotenoider. Den mest tilgængelige kilde til carotenoider findes i gule, orange og rødfarvede grøntsager:

  • Gulerødder
  • Cantaloupe (melon)
  • Squash
Andre gode kilder til A-vitamin:
  • Mejeriprodukter
  • Æg
  • Lever
  • Fede fisk
  • Grønne bladet grøntsager
  • Tomater
  • Frugt
  • Skaldyr

A-vitamin kan også opnås gennem tilskud. A-vitamin er specielt vigtig for børn, gravide og/eller ammende, samt ældre.

 

Hvordan optages A-vitamin bedst?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det betyder, at vitaminet kun bliver opløst i kroppen hvis du spiser vitaminet til et måltid, der indeholder fedt. En smule fedt er nok.

Kroppen kan gemme A-vitamin til senere ved at lagre A-vitamin i dine fedtdepoter, samt i leveren. Derfor behøver du ikke spise A-vitamin hver dag, men bør indtage det flere gange om ugen. 

Om et vitamin er vand eller fedtopløseligt er vigtigt for dig at vide, da vandopløselige vitaminer passerer kroppen hurtigt, mens fedtopløselige vitaminer opbevares i organvæv.

Det betyder, at alt for høje niveauer af vandopløselige vitaminer i kroppen er meget usandsynligt, da de passerer gennem systemet relativt hurtigt. De vandopløselige vitaminer bidrager derfor også kun i ringere grad til din krops sundhed og dermed dit immunsystem.

På den anden side lagres fedtopløselige vitaminer i leveren og kan blive giftige hvis der opbevares for meget. På den anden side bliver disse vitaminer længe nok i din krop til at give de nødvendige sundhedsfordele.

 

Har A-vitamin bivirkninger?

Indtagelse af 5-10 gange den anbefalede dosis af A-vitamin over en længere periode, kan det give bivirkninger i form af:

  • Tørre slimhinder
  • Tør hud
  • Kløe
  • Knoglesmerter
  • Ledsmerter
  • Forhøjet calciumindhold i blodet
  • Leverskade
  • Knogleskørhed
  • Hårtab

Enkeltdosis på mere end 100 gange den anbefalede dosis A-vitamin til voksne og mere end 20 gange den anbefalede dosis A-vitamin til børn, kan det give akutte bivirkninger i form af:

  • Afskalning af huden
  • Hovedpine
  • Kvalme
  • Hudkløe
  • Kramper
  • Opkastninger
  • Irritabilitet
A-vitamin toksicitet skyldes normalt kilder af animalske produkter, især ved at spise lever. For meget A-vitamin kan forårsage toksicitet, men det er sjældent hvis tilskuddet er af høj kvalitet og af naturlige kilder (ikke syntetisk A-vitamin kilde).
 
Snak ALTID med din læge for at sikre, at ovenstående skyldes netop bivirkninger af A-vitamin og ikke tegn på sygdom eller anden årsag.

 

Symptomer på A-vitaminmangel

  • Nedsat modstandskraft ved infektioner
  • Nedsat vækst hos børn
  • Natteblindhed
  • Tør hud

Derudover kan A-vitaminmangel hos den gravide øge risikoen for at væksten og udviklingen af fostret bremses.

Diagnosen på A-vitaminmangel kan stilles ved lægen gennem en blodprøve hvor blodets indhold af retinol måles.

 

Årsager til A-vitaminmangel

A-vitaminmangel kan have flere grunde, men en underlæggende grund er dårlig kost. Følgende årsager er med til at give en øget risiko for A-vitaminmangel:

  • Mangel på sund, varieret kost
  • Kroniske sygdomme og medicin, der nedsætter optagelsen af fedt fra tarmen
  • Kroniske sygdomme i lever og tarm, der påvirker optagelsen af næringsstoffer
  • Et usundt alkoholforbrug
  • Langvarige og ensidige slankekure

Mangel på A-vitamin opleves sjældent i Danmark, men er desværre almindeligt i udviklingslande. Mangel på A-vitamin kan forsage natteblindhed, øjets hornhinde kan blive uklar og øjenslimhinderne udtørres.

Dette kan føre til blindhed. Yderligere forårsager mangel på A-vitamin tør hud, hyppige infektioner, og kan i værste fald forårsage død.

 

Relaterede artikler

Læs mere om vitaminer, mineraler og omega-3 samt hvad de betyder for netop din sundhed.


Vitaminer & Mineraler

 

Omega-3

 

Skrevet af Zaki Vithen

Jeg er ansvarlig for markedsføring hos vipra | natural choices med en stor interesse for hvordan vi opnår en bedre sundhed gennem vores kost. Har du forslag eller spørgsmål så skriv gerne til mig.