<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=910561802290319&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - feb. 20, 2020

Hvad er cholin? Et vigtigt næringsstof for din krop.

Cholin er vigtig for mange processer i din krop. Læs her om det vigtige næringsstof.

 

Hvad er cholin?

Cholin er et vitaminlignende næringsstof, som er beslægtet med vitamin B. Det er en vigtig komponent i fedtstoffet fosfolipid, og bruges i kroppen til at producere acetylcholin – et celle signalstof (neurotransmitter) for muskelkontrol, hukommelse og fedtomsætning.

Særlige gode kilder på cholin

Kroppen danner til dels selv en begrænset mængde cholin. Du kan dog via forskellige fødevarer indtage cholin gennem kosten eller som tilskud. Vi beskriver senere i artiklen de bedste kilder.

 

Hvad er cholin godt for?

Cholin er et vigtigt næringsstof for, at din krop kan fungere optimalt. Cholin spiller derfor en vigtig rolle i flere forskellige forhold i kroppen.

Cholin er vigtigt for:
  • Cholin bidrager til en normal omsætning af fedtstoffer
  • Cholin bidrager til at vedligeholde en normal leverfunktion

 

Kan man få for meget cholin?

Cholin indtaget med en varieret kost eller som tilskud vil ikke resultere i, at du får for meget cholin. Cholin mangel er også sjældent, men kan resultere i forskellige alvorlige lidelser. Får man for lidt cholin, kan man få svært ved at koncentrere sig og huske.

Mangel på cholin er derfor også associeret med demens og Alzheimers, hvorfor cholin anvendes i behandlingen af disse. Da cholin er involveret i fedtomsætningen i leveren, kan cholin mangel kan også betyde at fedt og kolesterol ophobes i din lever og giver fedtlever og leverskade.

Hvor meget cholin man skal have for at få dækket sit behov er individuelt, og mange fungerer fint med mindre cholin i forhold til andre. Det er dog specielt vigtigt for vegetarer og veganere at supplere kosten med cholin, da de er i særlig risiko for at få for lidt cholin.

Cholin i krill olie består af let optagelige omega-3 fedtsyrer i form af fosfolipider

Cholin kilder

Vores krop danner begrænsede mængder af cholin, og derfor skal vi supplere med cholin via kosten eller kosttilskud. Du kan få cholin fra forskellige fødevarer.

Følgende er særlige gode kilder på cholin:
  • Okselever
  • Kyllingelever
  • Æg
  • Fisk
  • Nødder
  • Bønner
  • Broccoli
  • Blomkål

 

Cholin i krill olie

Cholin findes naturligt i krill olie. De vigtige fedtstoffer, fosfolipider, som primært findes i krill olie, består af nemlig af cholin og omega-3 fedtsyrer.

Du finder hele dit daglige behov af cholin dækket i AntarcticRed Krill Olie. Derudover får du samtidigt dit daglige behov af omega-3 fedtsyrer, i den mest optagelige form, fosfolider. En optagelse som er op til 5x bedre end fiskeolie og 20x bedre en plantebaseret omega-3.

Fødevarestyrelsen anbefaler min. 82,5 mg cholin dagligt for at opnå en effekt. I AntarcticRed Krill Olie får du hele 85 mg cholin og dermed opnår du alle sundhedsfordelene for Cholin:

  • Bidrager til en normal omsætning af fedtstoffer Cholin
  • Bidrager til at vedligeholde en normal leverfunktion

Læs mere om AntarcticRed Krill Olie

 

Kilde: National Institutes of Health

Relaterede artikler

Læs mere om omega-3, vitaminer og mineraler og hvad de betyder for netop din sundhed.

Omega-3
Vitaminer & Mineraler

 

Skrevet af Zaki Vithen

Jeg er ansvarlig for markedsføring hos vipra | natural choices med en stor interesse for hvordan vi opnår en bedre sundhed gennem vores kost. Har du forslag eller spørgsmål så skriv gerne til mig.