Josephine Felletoft - okt. 13, 2019

Indkøbsguide – Køb sundt ind med disse 3 mærker

Det kan være svært at finde ud af hvad der er sundt og hvad der ikke er. Se vores indkøbsguide her og bliv klogere på dit indkøb.

Indkøb af madvarer skal i en travl hverdag helst være så hurtig og effektiv som overhovedet muligt. Men hvis man forsøger at spise sundt og varieret, kan det være svært at vælge hvilke madvarer der skal ned i kurven. Vi giver en hurtig guide til hvordan man kan købe ind til en sundere hverdag med hjælp fra 3 mærkater.

Det kan være svært at skelne mellem sunde og mindre sunde madvarer, når vi køber ind i dagligvarebutikkerne. Vi har ikke altid tid til at læse næringsdeklarationen, og hvis vi gør det, kan det for mange være svært at gennemskue og forstå, hvad oplysningerne betyder.

Miljø- og Fødevarestyrelsen har udviklet 3 mærker som gør det nemmere i supermarkedet at vælge de sunde alternativer.

 

Nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket er et officielt ernæringsmærke, der gør det nemt for forbrugerne at vælge sundere fødevarer. Nøglehullet indikerer nemlig at der er sparret på fedt, sukker og salt i produkterne og derudover også at vi samtidigt får flere kostfibre og fuldkorn.

Mærket er på alle slags fødevarer fra kød, færdigretter og kornprodukter til frugt, grønt, fisk og fedtstof og alt det i mellem. Det er dog kun fødevarer, der bidrager til en sund og varieret kost, der kan blive Nøglehulsmærket.

Slik, is, sodavand og lignende varer kan derfor ikke blive mærket.

 

Fuldkornslogoet

Fuldkornslogoet

Ifølge De Officielle Kostråd skal vi vælge fuldkorn, og have 75 gram om dagen, da det mætter og holder maven og tarmene godt i gang.

Der findes i dag et stort udvalg af produkter, der bærer fuldkornslogoet. Hvis man vælger fuldkornslogoet, er man garanteret et produkt med masser af fuldkorn. Der findes et hav af forskellige fuldkornsprodukter og dermed noget for enhver smag.

Det er f.eks. produkter som rugbrød, sandwichbrød, boller, lyst brød, morgenmadsprodukter, mysli, knækbrød, pasta, ris, bag-selv blandinger, mel og gryn.

Tip til at få nok fuldkorn:

Rugbrød og havregryn er gode kilder til fuldkorn. For at få 75 gram fuldkorn dagligt kan man f.eks. spise havregryn til morgenmad og et par skiver rugbrød i løbet af dagen.

 

Økologimærket

Økologimærket

Hvis man som forbruger går op i dyrevelfærd og miljø, er det en god idé at købe madvarer der er markeret med økologimærket. Det røde Ø-mærke med teksten ‘statskontrolleret’ er et dansk kontrolmærke. Mærket fortæller, at det er de danske myndigheder, der fører kontrol med de gårde og virksomheder, der producerer, forarbejder, pakker og/eller mærker varerne i Danmark.

Der er fire gode grunde til at vælge økologi:

  1. Du beskytter natur og grundvand. – I marken tager landmanden stort hensyn til natur, grundvand og miljø.
  2. Du får færre tilsætningsstoffer. – Reglerne for tilsætning af stoffer med E-numre til økologiske varer er meget skrappere end for ikke-økologiske varer. Dette giver renere fødevarer.
  3. Du støtter øget dyrevelfærd. – Økologiske husdyr skal have mulighed for at gøre ting, som er naturlige for dem.
  4. Du sparer dig selv for sprøjtemidler. – Med økologiske fødevarer sparer du dig selv for rester af sprøjtemidler, som ikke-økologiske landmænd bruger til at fjerne ukrudt, skadedyr og svampesygdomme med.

*Tips til børnenes madpakker

En anbefaling på max et-to stykker kødpålæg om dagen presser de fleste af os til at tænke i nye baner, når det kommer til at smøre madpakken. I Fødevarestyrelsens pjece ”Giv madpakken en hånd” kan du få inspiration til, hvad du ellers kan komme i madpakken i stedet for kun kødpålæg.

Tips til børnenes madpakker

 

Kilder

Relaterede artikler

Vi har samlet nogle relaterede artikler du bør læse.

Kost & Sundhed
Mere sundhed
Vitaminer & Mineraler

 

Skrevet af Josephine Felletoft

UC Syddanmark, ernæring og sundhed. Web Content på sundhedsblog - artikelskrivning indenfor ernæring og sundhed, for vipra.dk.