Josephine Felletoft - jul. 29, 2019

Kan man drikke for meget vand?

– Vi kan ikke leve uden vand, men vi kan få for meget vand?

Man skal huske at drikke nok vand og væske hver dag, for at livsvigtige stoffer kan blive transporteret rundt i kroppen. Men hvor meget vand er nok, når sommervarmen er over os, og kan man drikke for meget vand så man risikerer saltmangel og forgiftning?

Om det er en dansk sommer eller en ferie sydpå med masser af sol og en skyfri himmel, så stiller det krav til vores væskebalance.

Kroppens væsker har som funktion at transportere energi, elektrolytter og gasser rundt i kroppen, i blodet, samt omkring kroppens celler. Ca. 60 % af kropsvægten udgøres af væske, som vil sige at væske hos en voksen person på 80 kg udgør ca. 48 kg.

Et velkendt råd lyder, at man skal huske at drikke rigeligt med væske, især på solrige dage, for at undgå hedeslag. Fødevarestyrelsen anbefaler 1-1,5 liter væske under normale forhold.

Men kan man drikke for meget vand ift. væskebalancen i kroppen, og hvor meget vand skal man så egentligt indtage på varme sommerdage?

 Kan man drikke for meget vand?

 

For meget vand kan give vandforgiftning

En tommelfingerregel til indtag af væske i sommervarmen er, at man skal drikke, når man er tørstig, og ikke drikke på forhånd.

Hvis man drikker for meget vand, kan saltbalancen i kroppen blive forstyrret og ende i en vandforgiftning af kroppen, som viser sig ved hovedpine, nedsat koncentrationsevne, svimmelhed, men også ved, at man kan virke usammenhængende, konfus og kan gå i kramper.

Ved vandforgiftning er der dog oftest tale om personer, som i forvejen har nyresygdomme, og derfor er det temmelig svært for personer med raske nyrer at drikke for meget vand i varmt vejr eller ved kraftig, fysisk aktivitet.

Ældre og allerede syge er mest udsat for at få vandforgiftning, da de kan have svært ved at mærke tørst, men unge og raske personer kan også få vandforgiftning, hvis de ikke lytter til kroppen (Jørgensen and Holmquist, 2014).

 

Væske er ikke kun vand

Det er heller ikke kun vand vi behøver at indtage. Kroppen kan også få vigtige næringsstoffer igennem andre væsker og dermed også gøre det nemmere (og mere lækkert) at opretholde ens væskebalance.

Det anbefales derfor at drikke varieret. Gode eksempler til et varieret væskeindtag, hvor man får forskellige salte tilsat i kroppen er saft, juice, mælk eller kaffe/te. Herudover anbefaler vi også smoothies, som et godt eksempel til et varieret væskeindtag. Savner du inspiration til en smoothie?

Se alle vores smoothie opskrifter

 

Kroppens næringssalte hedder elektrolytter, hvor de væsentligste er natrium, kalium, magnesium og klorid. Elektrolytterne er vigtige for at kroppens celler kan fungere optimalt, og for at opretholde en normal syre-base-balance.

Selvom man skal drikke varieret, skal man huske at eksempelvis kaffe, te og alkohol er vanddrivende, og derfor kan medføre til dehydrering. Derfor er det vigtigt at drikke mere vand hvis man indtager dette.

Helt banalt gælder det om at lade sig styre af sin tørst. Er man tørstig: drik et glas vand. Hvis man drikker meget, skal man blot oftere på toilettet. Det sker der ingen skade ved.

 

Kilder

  • Fødevarestyrelsen
  • Jørgensen, I.M., Holmquist, N., 2014. Ernæringsfysiologi: en grundbog. Munksgaard Danmark, Kbh.

Skrevet af Josephine Felletoft

UC Syddanmark, ernæring og sundhed. Web Content på sundhedsblog - artikelskrivning indenfor ernæring og sundhed, for vipra.dk.