<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=910561802290319&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - apr. 20, 2019

Omega-3 fedtsyrer - Hvilken omega-3 fedtsyrer er bedst?

Omega-3 er flerumættede fedtsyrer der er nødvendige for at opretholde et godt helbred. Det er vigtigt at vælge de rigtige fødevarer og tilskud for at få de sunde fedtsyrer, da vores fødevarer indeholder de forskellige typer af fedtsyrer i forskellig mængde.

Der er også stor forskel på, hvor godt din krop kan optage de forskellige omega-3 fedtsyrer.

 

Omega-3 fedtsyrer

Omega-3 er forkortelsen for omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er flerumættede fedtsyrer, der er livsnødvendige for normal kropsfunktion. For at kunne opretholde en sund krop og dermed et godt helbred, skal din krop bruge omega-3 dagligt.

De sunde fedtsyrer optages via kosten eller fra kosttilskud. De forskellige fødevarer indeholder forskellige typer af omega-3 fedtsyrer i forskellige mængder.

Læs her om de forskellige omega-3 kilder.

 

Typer af omega-3 fedtsyrer

De 3 vigtigste typer af omega-3 fedtsyrer er ALA (Alpha-linolenic acid), DHA (docosahexaenoic acid) og EPA (eicosapentaenoic acid).

ALA er plantebaseret omega-3, mens DHA og EPA hovedsageligt findes i animalske omega-3 kilder. ALA er en ægte essentiel fedtsyre. Det vil sige, at kroppen ikke selv kan danne den. Den skal derfor tilføres med kosten. I kroppen omdannes ALA til EPA og DHA, men kun i mindre grad. Kroppen kan i meget lav grad selv producere DHA og EPA.

For at få tilstrækkeligt DHA og EPA må vi få supplerende fedtsyrer fra kosten eller som tilskud. Den vigtigste kilde til disse to omega-3 fedtsyrer er animalske fødevarer, og især fede fisk er rige på EPA og DHA.

Omega-3 fedtsyrer

Omega-3 fedtsyrer i krill

Fedtsyrerne EPA og DHA findes også i krill. Den store forskel på almindelig fiskolie og krill olie er, at omega-3 fedtsyrerne i krillen hovedsageligt er bundet til fosfolipider.

Fosfolipider er fedtstoffer, som er lettere biotilgængelige i forhold til triglyceriderne fra fiskeolie. Fosfolipiderne er vandopløselige, og kroppen kan optage dem direkte fra din tarm. Din krop har altså lettere ved at optage fedtsyrer bundet i fosfolipider end fedtsyrer bundet i triglycerider. Fosfolipid bunden omega-3 udnyttes også bedre i kroppens celler.

Fosfolipiderne binder omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA i cellernes membraner i vores forskellige væv og organer. Det giver cellerne fleksibilitet og styrke, og cellerne kan bedre udføre deres arbejde. Affaldsstoffer og celleprodukter fra cellerne bliver lettere udskilt, og næringsstoffer og signalstoffer bliver lettere optaget i vores celler.

Fosfolipidbunden omega-3 i krill er derfor en oplagt kilde og din bedste kilde til at sikre din krop de gavnlige omega-3 fedtsyrer for et godt helbred.

Køb Krill Olie Nu

 

Relaterede artikler

Læs mere om omega-3, vitaminer og mineraler og hvad de betyder for netop din sundhed.

Omega-3
Vitaminer & Mineraler

 

Skrevet af Zaki Vithen

Jeg er ansvarlig for markedsføring hos vipra | natural choices med en stor interesse for hvordan vi opnår en bedre sundhed gennem vores kost. Har du forslag eller spørgsmål så skriv gerne til mig.