Josephine Felletoft - aug. 28, 2019

Virker detox-kure? Hvad siger eksperterne?

Detoxkure, tarmskyl, hvidløgskure, fastekure, vandkure… Der er nok at vælge imellem, men virker de?

Detoxkure, tarmskyl, hvidløgskure, fastekure, vandkure. Der er nok at vælge imellem hvis man har fået den idé, at man vil på udrensningskur. Men hvilken nytte har disse kure, og er det overhovedet sundt at følge dem med henblik på at forbedre sit fordøjelsessystem og ’rense’ sin krop?

Sommeren er ved at være slut, og i den forbindelse tænker du måske på at tabe nogle af de kilo, der er kommet på, i løbet af de sidste par uger i ferien. Men hvis du overvejer en udrensningskur eller ’detox’, burde du måske genoverveje det. Selvom kurene er populære, er der nemlig ingen videnskabelige beviser for, at de virker.

Virker detox-kure?

 

Hvad er en detox-kur?

Starter vi med at kigge på princippet i detox-kurene, er ideen, at kroppen ophober giftstoffer, og at man så kan udrense kroppen for diverse giftstoffer gennem udrensningskure:

  • Vandfortynding, hvor ideen er, at man undlader at spise fast føde og samtidig drikker en masse vand og andet væske, så affaldsstofferne bliver fortyndede i kroppen og tisset ud.
  • Detox-diæter, hvor man nærmest skal undlade at spise alt andet end udvalgt frugt og grønt, som skal være økologiske.
  • Tarmskylninger, hvor affaldsstofferne spules ud af endetarmen.
  • Detox-te eller detox-juicer, hvor ideen er, at the og juice eftersigende har udrensende virkning.

Liste over udrensningskure og deres ’forventelige’ resultater.

Der findes en masse sundhedsskadelige stoffer i vores miljø. Men udrensningskure har ingen dokumenteret effekt med henblik på at udrense disse stoffer fra kroppen.

Tværtimod kan udrensningskure medføre andre sundhedsmæssige problemer:

Tarmskylning

  • Risiko for bivirkninger
    • Gavnlige bakterier bliver skyllet ud med dårlig tarmflora og fordøjelse til følge
    • Tarmen vænner sig til at blive tømt på denne måde med nedsat tarmfunktion til følge
    • Der kan gå hul på tarmen på grund af skarpe instrumenter og højt vandtryk.
    • Hjertet kan blive overbelastet, hvis væsken bliver optaget i kroppen
    • Der kan gå hul på kræftceller i tarmen, der derefter kan føres rundt i kroppen

 

Detox diæter

  • Risiko for bivirkninger
    • Fejlernæring (for eksempel kosttilskud i overdoser, olie i overdoser og mangel på sunde fødevarer som eksempelvis fuldkorn)
    • Vanskeligt at opnå varige kostændringer da kostrådene ofte er unødvendigt fanatiske

 

Faste- og saftkure: 

  • Risiko for bivirkninger:
    • Tab af muskelmasse
    • Tab af væv fra andre organer, herunder hjertet
    • Træthed og svimmelhed

 

Vandkure: 

  • Risiko for bivirkninger:
    • Øget udskillelse af gavnlige mineraler via urinen
    • Ufrivillig vandladning på længere sigt
    • Kvalme, opkast og hovedpine
    • Væskeindtrængning i hjernen med hjerneskade, koma eller død til følge

 

Kroppen udrenser selv

Nyrerne, tarmen og leveren er designet til at fjerne giftstoffer fra kroppen. Med mindre man lider af alvorlige sygdomme, er organerne vanvittigt gode til at gøre netop det.

Det vil sige, at når vi spiser et eller andet, der indeholder giftstoffer, skiller kroppen sig af med dem, så hurtigt som den overhovedet kan. Der er derfor ingen grund til selv at forsøge sig på en udrensning (Oluf Falkenberg Nielsen and Bojsen-Møller, 2012).

»Kroppen renser sig selv for de stoffer, som den ikke har brug for, og kroppens kapacitet for at gøre det, er meget stor.

Har vi ikke brug for stofferne, eller er de skadelige, forsvinder de ud af kroppen som urin, afføring eller udåndingsluft.

Det er forkert at tro, at man helt konkret kan skylle sundhedsskadelige stoffer ud af kroppen gennem en diæt.«

Bente Klarlund

Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet

 

10 råd, der hjælper din naturlige udrensning

Vi har nedenunder fundet 10 gode råd til kroppens naturlige udrensning i hverdagen.

  1. Tab dig langsomt - Ophobede giftstoffer i fedtvævet bliver udskilt, uden at koncentrationerne i blodet bliver for høje.
  2. Spis fuldkorn, frugt og grønt - Fibre øger udskillelsen af skadelige stoffer med afføringen og forhindrer ophobning som følge af forstoppelse.
  3. Drik ca. 1½ liter om dagen - Nødvendig for virkningen af fibre i tarmen og for udrensningen i nyrerne. Drik hverken for lidt eller for meget.
  4. Få en halv liter mælk pr. dag - Mælk er en god kilde til kalcium, som er vigtig for at neutralisere syre i kroppen.
  5. Spis sundt og varieret - En lang række vitaminer og mineraler er på forskellig vis afgørende for den metaboliske afgiftning i kroppen.
  6. Begræns alkohol - Alkohol belaster leveren, som er det vigtigste afgiftningsorgan.
  7. Dyrk motion - Stimulerer tarmen og er en mulighed for at få frisk luft.
  8. Få frisk luft - Frisk luft gør det lettere for kroppen at komme af med kuldioxid. Så luft ud og vær udendørs.
  9. Slap af - Stress kan forhindre ordentlig tømning af tarmen. Afkobling har den modsatte virkning.
  10. Skyl næsen - Næseskylning med saltvand renser næsen, så stoffer fra luften, der er blevet fanget der, ikke når at komme ind i kroppen.

 

10 råd, der begrænser dit indtag af giftstoffer

10 råd, der begrænser dit indtag af giftstoffer

Vi har nedenunder fundet 10 gode råd til dig om hvordan du begrænser sit indtag af giftstoffer i hverdagen.

  1. Spis økologisk - Færre pesticidrester i mad og drikke.
  2. Spis vegetarisk - Miljøgifte hober sig op via fødekæden, så animalske fødevarer indeholder mest og vegetabilske mindst.
  3. Undgå store rovfisk - Havet indeholder mange miljøgifte, så de store rovfisk, som f.eks tun, som er øverst i fødekæden, har ofte et meget højt indhold af miljøgifte.
  4. Hav en god køkkenhygiejne - Varm op, køl af og spred ikke bakterier og virus. Selv den sundeste tarm og krop kan blive overmandet.
  5. Luft ud - Luft ud regelmæssigt. Elektriske apparater i brug, møbler og maling kan afgive skadelige stoffer til luften.
  6. Bo et sted med ren luft - Bo et sted uden for meget luftforurening. Det vil sige lad være med at bo lige op ad en meget trafikeret vej.
  7. Transporter dig i ren luft - Tag cyklen i stedet for bilen, så du ikke selv skaber unødvendig luftforurening. Vælg ruter med mindre trafik os.
  8. Arbejd i ren luft - Vælg et job og en arbejdsplads, hvor du ikke bliver udsat for skidt i luften.
  9. Vask ofte hænder - Skadelige stoffer fra omgivelserne kommer ofte ind i kroppen via fingrene.
  10. Undgå tobaksrøg - Undgå både aktiv og passiv rygning. Det er nok det allervigtigste råd.

 

Kilder:

  • www.netdoktor.dk
  • Oluf Falkenberg Nielsen, Bojsen-Møller, M.J., 2012. Anatomi og fysiologi: hånden på hjertet. Munksgaard Danmark.

Skrevet af Josephine Felletoft

UC Syddanmark, ernæring og sundhed. Web Content på sundhedsblog - artikelskrivning indenfor ernæring og sundhed, for vipra.dk.